Veřejný závazek DOZP-FM

Veřejný závazek - Domov pro osoby se zdravotním postižením Frýdek-Místek (DOZP-FM)

Domov pro osoby se zdravotním postižením Frýdek-Místek.

Posláním DOZP/DA ve Frýdku-Místku je poskytovat celoroční pobyt lidem s mentálním a kombinovaným postižením. Sociální služba usiluje o rozvíjení a udržení takových schopností a dovedností uživatelů, které vedou k jejich samostatnosti. Rozsah a způsob podpory pracovní tým poskytuje tak, aby zachovával lidskou důstojnost osob. Podpora a pomoc vychází z individuálních potřeb uživatelů. Motivuje a aktivně podporuje uživatele v činnostech, které posilňují jejich sociální začleňování. Sociální službu DOZP/DA poskytuje kvalitně a v zájmu osob, tak aby bylo důsledně zajištěno dodržování lidských práv a základních svobod osob.

Služba zahrnuje tyto základní činnosti:

  • ubytování,
  • stravování,
  • pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu,
  • pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu,
  • aktivizační činnosti,
  • zprostředkování kontaktu se společenským prostředím,
  • sociálně terapeutické činnosti,
  • pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí,
  • úklid, praní, žehlení a drobné opravy prádla.

Nabízené fakultativní služby:

  • využití telefonního spojení pro potřeby uživatelů,
  • kopírování,
  • doprava automobilem organizace.

Profil (charakteristika) domova pro osoby se zdravotním postižením Domov Anenská:

Sociální služba je poskytována v přízemí zrekonstruované dvoupodlažní budovy na ulici Jaroslava Lohrera 779 ve Frýdku-Místku (část Místek), v zástavbě panelových domů sídliště Anenská, se zahradou a v dosahu příměstské hromadné dopravy. Uživatelé mají k dispozici 5 plně vybavených dvoulůžkových pokojů s vlastním kuchyňským koutem, koupelnou a WC. Nedílnou součástí je vybavená společenská místnost s kuchyní, pracovna zaměstnanců, kancelář vedoucí služby včetně pokladny, galerie, aktivizační místnost a prádelna. Celý objekt je bezbariérový.

Cílová skupina:

Sociální služba je určena pro muže a ženy s mentálním a kombinovaným postižením (mentální a tělesné), kteří potřebují pravidelnou pomoc jiné fyzické osoby.

Služby nemohou být poskytovány osobám:

  • jejichž stav vyžaduje poskytnutí ústavní péče ve zdravotnickém zařízení,
  • které nejsou schopny pobytu v DOZP z důvodu akutní infekční nemoci,
  • nebo by chování osob z důvodu duševní poruchy závažným způsobem narušovalo kolektivní soužití.

Věková struktura:

Věková struktura cílové skupiny uživatelů je 19-64 let.

Kapacita a rozsah poskytované sociální služby:

Služba je poskytována 10 uživatelů nepřetržitě 24 hodin denně.

Cíle DOZP/Domova Anenská (DOZP/DA):

Hlavním cílem služby je vytvářet takové životní podmínky, které budou přispívat k rozvoji a udržení dosavadních schopností uživatelů.

Dílčí cíle:

  1. Sociální službu poskytovat s adekvátní mírou podpory, která motivuje k samostatnému způsobu života (např. v oblasti hygieny stravování, pohybu péčí o své věci apod.).
  2. Naplňovat potřeby dle Individuálních plánů uživatele.
  3. Podporovat uživatele při rozvíjení jeho zájmů, koníčků a k aktivnímu trávení volného času.
  4. Podporovat uživatele v rozvoji a udržení běžného způsobu života.
  5. Vytvářet příležitosti pro vznik sociálních vztahů a jejich udržování (opatrovníci, rodinní příslušníci, přátelé, dobrovolníci).
  6. Podporovat uživatele ve využívání vnějších zdrojů (např. holič, pedikúra apod.).
  7. Prostředí sociální služby přiblížit běžným domácnostem.

Zásady služby:

  • Přiměřená podpora - nezneschopňovat, nepřeceňovat uživatele, nerozhodovat za uživatele, službu poskytovat individuálně dle jeho potřeb a schopností.
  • Povzbuzující a motivující přístup - uživatel je při poskytování sociálních služeb povzbuzován a motivován v jeho každodenních činnostech.
  • Partnerský přístup - vztah mezi uživatelem a pracovníkem je partnerský a rovnocenný
    na základě dohody.
  • Profesionální přístup - jednání s respektem a úctou k uživateli i ke kolegům.
  • Loajalita - směrem k uživateli - o uživateli nemluvit v jeho nepřítomnosti mezi jinými uživateli, mlčenlivost, jednání v zájmu uživatele.
  • Loajalita směrem k zaměstnavateli a nadřízenému:
    • poukázat na problém, nebát se říci pravdu,
    • říci svůj názor,
    • mlčenlivost,
    • řešení v týmu, týmová spolupráce.